Hur man blir au pair

Tänkte beskriva lite kort hur det går till för att bli en Au pair hos STS (:

Först skickar man en intresse anmälan på organisationens hemsida. Populärast är STS och Cultural Care. En anmälan kostar runt 1900 har jag för mig. Om anmälan godkänns får du ett mail skickat med nästa steg..

Fylla i papper, MÅNGA papper. Du ska ha 3 referens brev, ett personligt där någon skriver om dig och 2 childcare där två personer vars barn du passat ska skriva hur du är som barnvakt. Du ska skicka pass, körkort och slutbetygs kopior. Du ska skriva under ett Au pair kontrakt där du godkäner alla krav som ställs i USA. Och till slut ska du ha ett underskrivet polisregister av polisen.

Innan alla papper skickas ska du gå på en intervju och självklart klara den! Den personen som intervjuar dig har själv jobbat som au pair. Halva intervju är på engelska för att testa dina kunskaper. Man pratar om vad du vill göra med barnen, om du skulle gå med på att bo en i familj med olika religioner eller raser. Du berättar en hel del om dig själv och en del av din familj. Jag gjorde min intervju i Halmstad och klarade den utmärkt ;)

Du får en inloggning på en amerikansk sida som heter Au pair room. Där ska det fyllas i en jävla massa enkäter. Du ska skriva Cvn. Jag har t.ex. jobbar som babysitter hos olika familjer, jag har praktiserat på dagis och jag har passat Elsa min brorsdotter en hel del. Du ska också fylla i enkäter om dina intressen, kunskaper, utbildning, körkunskaper, familj, personlighet och du ska skriva ett sjukt långt personligt brev på engelska. Du ska också ladda upp bilder på dig tillsammans med barn och du ska spela in en video när du gör något med ett barn.

Allt som fylls i på denna sida, vi kan kalla den din personliga sida under hela resan, allt ska godkännas av STS och sedan av USA. När allt är färdigt så kan tusentals familjer i USA läsa om dig och göra en intresse anmälan. Jag som au pair, får se alla familjer som är intresserade av mig och efter det så får JAG välja en utav dessa familjer.

WOW, det blev ett ganska långt och tråkigt inlägg. Och då kan jag enkelt säga att jag nog bara skrev med det viktigaste :P det finns många mer moment som är ganska tråkiga!! Hela kalaset kommer att kosta mig runt 10 000 kr.



Igår "submittade" jag min ansökan i mitt au pair room. Vilket då betyder att snart kan alla familjer där ute se vem jag är. Så om kanske en månad så har jag ett stort beslut att göra..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback