Amerikanska ambassaden

Nu ska jag berätta hur jag skaffade mitt visum, äntligen!

Hade en bokad intervju vid 9.30. Kom till Stockholm dagen innan med mamma. Vi sov över hos vänner som vi har där uppe :) så på torsdag morgonen så körde dom ut oss till Djurgården.

Jag hade dubbla jackor på mig för någon hade förvranat om att man kan få vänta ute. Jag fick inte ha med mig någonting in. Bara mina papper. Så jag och mamma bestämde att träffas på ett fik när jag va klar. Hon fick ju heller inte följa med in!

En kines kom fram och snackade amerikanska och gick igenom mina papper. Fick gå igenom en säkerhets kontroll och blev sen hänvisad till en stor byggnad av en annan amerikan. Gick fel först och hamnade i ett garage, då skrattade han åt mig :(

Väl inne mötte en svensk vakt mig som följde mig till en reseption där en bitter svensk kärring satt. Hon tog alla mina papper + mitt pass och bad mig sitta ner och vänta. Även om jag hade bokat tid 9.30 så fick jag ju då vänta.

Inne i väntrummet satt folk över hela världen. Så fort jag satte min fot i denna byggnad så kände jag att jag inte var i Sverige längre. Där fanns ryssar, araber, amerikaner, svenskar och en kopia av dalai lama, iförd ett oragne skynke.

Efter att ha väntat i 1 timma och 15 minuter, kollade på BBC news under tiden och läste i min bok, så ropade dom ut mitt namn. Fick gå till en lucka och lämna fingeravtryck. En amerikansk kvinna frågade mig var jag skulle i USA och var den staden låg. Hur många barn jag skulle ta hand om och hur gamla dom var. Sen berättade hon lite om papperna hon gav mig sen fick jag gå. Det tog max 2 minuter!

Den amerikanska kinesen hälsade hejdå, sen gick jag mot det där jädra fiket för att hitta min mamma. Avslutade dagen med en massa shopping sen tåget hem :)


Det var det hela :) hade fått höra att denna processen kan ta upp mot 4 timmar. Mig tog det nästan 1,5 timme är glad för det! Idag fick jag mitt pass hemskickat med visum inklistrat, sjukt stilig är jag ;) och då skämtar jag ju såklart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback