How do you explain love to a 6 year old boy

Idag var det jag och barnen ensamma till middag :) Vi satt länge vid matbordet och åt, pratade, skrattade och hade helt enkelt lite kvalitets tid. Helt plötsligt ville lill killen prata kärlek. För han förstår inte vad det är..

Tydligen finns det en super söt tjej i hans klass som han tycker om. Men han tror att kärlek betyder att man ska gifta sig. Så där satt vi, tre stycken och pratade om kärlek. Jag beskrev vad det är och hur det kan fungera. Insåg då, hur fasen ska jag beskriva det här?

Jag tycker om när barnen fråga konstiga frågor, för det får min att fundera innan jag svarar. Förklarade enkelt, så att han förstår, skillanden med att älska en person och en sak. Hur mycket lill tjejen älskar sina hundar och katter, hur mycket han älskar sina pokemon kort och hur mycket jag älskar min mamma :')

Berättade också hur det "går till" när man tycker om en person. Så efter ett tag så insåg han nog att han inte var kär i denna flickan, bara att han tyckte om henne. Så söt! Vi berättade också för varandra hur mycket vi älskar någon/något. T.ex. som tusen varv runt månen.

Så det var en mycket intressant kväll :) Nu ska jag duscha och sedan sova. Imorgon väntar en full späckad dag (NOT) Har typ inget för mig när barnen är i skolan, men något ska jag nog hitta på! Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback